Verbaasd kijk ik in de zak met mijn boodschappen van de slager. Een kaart ter ere van De week van de stenen winkel. Dit is misschien maar een klein gebaar maar wel een groots bedankt dat je bij ons koopt, staat geflankeerd door ballonnen voor op de kaart. Bereik je met een dankbetuiging webshopkopers? Of is het een laatste stuiptrekking, een wanhoopsdaad?
In de tijd dat ik een interieurwinkel runde, kreeg ik een neus voor e-shoppers. Onbeschaamd gratis advies vragen en doodleuk vertellen dat ze het online gingen bestellen. Mijn onbevangen vertrouwen verdween en het weggeven van gratis ideeën was geen vanzelfsprekendheid meer. Service was ook zo’n dingetje. Sommige figuren presteerden het om online gekochte producten bij mij in de winkel te ruilen omdat er een defect was. ‘Jullie verkopen dit toch ook?’ was het verontwaardigde commentaar toen ik weigerde het probleem op te lossen. ‘Nazorg verleen ik uitsluitend aan kopende klanten en niet aan veeleisende consumenten,’ was mijn reactie.
Door de verschraling in het winkellandschap word ook ik af en toe gedwongen om een product online aan te schaffen. Daarbij heb ik mezelf een paar regels gesteld. Géén Chinese websites en er moet een fysieke winkel aan de webshop gekoppeld zijn.
Afgelopen week heb ik tegen beter weten in mijn eigen regel geschonden. Bij een fotoprintbedrijf bestelde ik een fotoboek voor mijn ouders. Via de mail kreeg ik bericht dat het vrijdag afgeleverd zou worden. Schoffelend naast de brievenbus gaf mijn telefoon het signaal van een geleverd pakket. Telepathisch misschien, want ik had geen postbode gezien. Via een chatbox kreeg ik na tig vragen te horen dat mijn pakket was gearriveerd. Terug bij af belde ik na het weekend de klantenservice. Een slecht verstaanbaar echt mens vond het heel vervelend voor mij. ‘Nog een paar dagen langer wachten. Misschien…, anders terugbellen,’ was het advies. Ik slaakte een diepe zucht. Eigen schuld!
De verschraling van het winkelaanbod maakt het de overgebleven winkeliers niet gemakkelijk. Het zijn wel de detaillisten die zorgen voor het persoonlijk contact en sfeervolle en levendige straten. Zij ondersteunen de leefbaarheid van onze dorpen en steden. Ik help mee.
Daar heb ik geen kaart voor nodig. Die stenen zijn te belangrijk.
Dorrit